Jak dbać o łożyska

Od rodzaju łożysk zależy płynność i szybkość jazdy.Jest kilka różnych symboli oznaczenia łożysk, poniżej omawiamy główne z nich, jak również przedstawiamy, w jaki sposób należy dbać o łożyska.

Symbol ABEC

Niektóre rodzaje łożysk oznaczone są symbolem ABEC i parametrem 5, 7 lub 9. Jest to określenie normy i zależy od rodzaju kulek znajdujących się wewnątrz, parametrów tłoczenia oraz dokładności wykonania.

Numer symbolu w łożyskach mówi nam, do jakiego rodzaju jazdy się ono nadaje. I tak łożysko ABEC 5 jest idealne do jazdy rekreacyjnej i fitnessowej.
Im wyższy numer łożyska, tym szybsza jazda, dlatego modele o numerze ABEC 9 nadają się do jazdy szybkościowej.

Najbardziej uniwersalne łożyska to ABEC 5 lub ABEC 7. Z kolei im niższy numer, tym łożysko bardziej odporne na uszkodzenia, trwalsze, bardziej żywotne, a co za tym idzie - bardziej ekonomiczne, jednak nie jeździ się z nimi zbyt szybko.

Symbol SG

Firma Rollerblade wykorzystuje w swoich łożyskach smar nazywany "Silicon Gel", od którego wzięła się nazwa się powyższego symbolu. Podobnie jak w łożyskach typu ABEC, tak i tu numer oznaczenia odpowiada danemu stylowi jazdy. Łożyska SG 3 dedykowane są dla rolek dziecięcych, SG 5 dla osób początkujących (te łożyska są bardzo wytrzymałe, jednak kosztem prędkości), SG 7 to najbardziej optymalny rodzaj, będący kompromisem między trwałością a maksymalną osiąganą z nimi prędkością. Do jazdy szybkościowej zostały stworzone z kolei łożyska o symbolu SG 9. W zasadzie numeracja łożysk SG nie odbiega od tej zastosowanej w modelach ABEC.

Wspólną cechą łożysk o różnych oznaczeniach jest średnica. Dzięki temu można modele ABEC i SG swobodnie zastępować jedne drugimi. Nie oznacza to również, że kupując rolki danej marki łożyska musimy mieć tej samej. Średnice zawsze są ustandaryzowane, więc nie ma problemu z wymianą łożysk.

Cena łożysk

Ceny kształtują się na różnym poziomie, od ok. 15 pln za komplet do nawet 100 za profesjonalny zestaw łożysk wraz z tulejkami, kluczem i smarami. Warto zdać sobie sprawę z tego, że w tym wypadku cena idzie w parze z jakością - tańsze modele mogą wytrzymać maksymalnie jeden sezon intensywnej jazdy, a w dodatku szybko zaczną się nam przecierać. Dzieje się tak dlatego, że w łożyskach tanich są stosowane tanie, mało odporne komponenty.

Konserwacja

Aby łożyska wytrzymały naprawdę długo i nie ścierały się, należy o nie odpowiednio dbać. Praktycznie do każdego modelu dołączona jest odpowiednia instrukcja użytkowania, ale mimo to poniżej przedstawimy, jak samodzielnie konserwować łożyska tak, by służyły nam przez kilka sezonów.

Oczywiście jest wiele opinii na temat tego, jak często należy czyścić łożyska. Niektóre osoby twierdzą, że należy to robić jak najczęściej, inne że wcale. My staramy się wypośrodkować.

Często na bokach łożysk osiadają drobinki piasku i pyłu. Po prostu przyklejają się do smaru. Ma to miejsce szczególnie podczas użytkowania nowych modeli rolek. Przyklejony był chłonie wilgoć, a to z kolei jest przyczyną rdzewienia łożysk i szyny (oczywiście zależy to też od tego, z jakiego materiału oba elementy są wykonane).

Czyszczenie łożysk zaczynamy od wyciągnięcia kółek z płozy, następnie bardzo delikatnie patyczkiem kosmetycznym usuwamy drobinki pyłu z łożyska. Robimy to ostrożnie, tak by nie wtłoczyć pyłu w łożysko. Patyczki wymieniamy tak często, jak tylko zachodzi potrzeba. Następnie przecieramy je szmatką.

Czyszczenie łożysk bardzo dobrze obrazuje film:

 

Komentarze